Ateliere de autocunoastere prin scris pentru liceenii de la „Gheorghe Lazar” Bucuresti

Asociatia Culturala „Control N” sustine o noua serie de ateliere de autocunoastere prin scris pentru liceenii Colegiului National  „Gheorghe Lazar” din Bucuresti.

Atelierele de autocunoastere prin scris Catre mine vin in intampinarea liceenilor din Colegiul National „Gheorghe Lazar” din Bucuresti, membri ai trupei de teatru a liceului, Trupa AS.

In perioada martie-mai 2023 atelierele isi propun sa abordeze intr-o maniera originala trei forme de scriere: scrierea creativa (creative writing), scrierea dramatica si scenaristica, cat si transpunerea textelor rezultate intr-un spectacol, ce va marca finalul proiectului.

Initiativa organizata de Asociatia Culturala „Control N” se afla la a sasea editie, dupa o serie de colaborari pline de entuziasm si inventivitate cu elevi din scoli si licee bucurestene precum: Colegiul National “Grigore Moisil”, Colegiul Tehnic “Carol I”, Liceul Teoretic Bilingv “Miguel de Cervantes”, Liceul Teoretic “Stefan Odobleja”, Liceul Teoretic Bulgar “Hristo Botev”, Liceul Teoretic Atlas, Scoala Gimnaziala Nr. 197, Scoala Gimnaziala Nr. 169, Scoala Gimnaziala “Sfintii Constantin si Elena”, Scoala Gimnaziala nr. 307, Scoala Gimnaziala nr. 311, Scoala Gimnaziala nr. 59, Scoala Gimnaziala “Sf. Calinic de la Cernica“ si Liceul Tehnologic “Antim Ivireanu”.

Cele trei atelierele de scriere isi propun sa extinda orizonturile creative ale elevilor, dar si sa le ofere instrumente creative de autocunoastere, auto-descoperire si exprimare.

Astfel, trei module diferite, fiecare cu un trainer dedicat, ii familiarizeaza pe tineri cu diferite tehnici de scris, intr-un mod original si interactiv:

  • Scriere creativa (creative writing) / trainer Oana Rasuceanu;
  • Scenaristica / trainer Ana Agopian;
  • Scriere dramatica / trainer Mihaela Michailov.

A doua parte a programului cuprinde un atelier de actorie si crearea spectacolului de teatru, bazat pe textele rezultate in cadrul celor trei ateliere de scriere. Regizoarea Iulia Rugina va lucra cu adolescentii participanti in proiect si va regiza spectacolul ce marcheaza incheierea proiectului.

Oana Rasuceanu, initiatoarea Atelierelor si unul dintre trainerii implicati, declara: „In 2020, odata cu prima editie a atelierelor, lansate in plina pandemie si regandite / remodelate in baza intalnirilor obligatorii via Zoom, nu stiam exact la ce sa ne asteptam pentru mai departe. Nu cred ca imi imaginam atunci ca, trei ani mai tarziu, vom reusi sa ajungem aici, sa dezvoltam atelierele pentru grupuri dedicate de tineri – asa cum am facut cu liceenii de la Lazar. Ei fac parte din trupa de teatru a liceului, o trupa extrem de activa. Faptul ca la finalul proiectului vor ajunge sa joace si sa creeze un spectacol plecand de la propriile texte va fi o noutate atat pentru ei, cat si pentru noi. Le simt curiozitatea, implicarea si forta entuziasmului si cred ca urmeaza sa citim niste texte si, mai apoi, sa vedem un spectacol pe cat de original, pe atat de vibrant. Primele texte scrise de participanti in cadrul atelierului de Creative Writing m-au bucurat infinit. Emotia si sinceritatea lor vor ajunge negresit la cititori si spectatori deopotriva“.

In cadrul atelierelor, adolescentii pot experimenta, atat printr-o introducere in teorie, cat si prin lucru practic, modul in care cuvantul scris poate genera forme diverse de continut – fie el literatura (primul si cel mai cunoscut mediu de receptare a cuvantului scris), monolog si scenariu de film.

Catre mine se concentreaza pe mestesugul de a scrie din trei perspective diferite, plecand, insa, de la un numitor comun: autorul. Subiectele temelor si exercitiilor practice care ii vor conduce pe adolescenti spre textele finale sunt desprinse din universul de zi cu zi al acestora. De asemenea, elevii au libertatea de a-si gasi inspiratia in propriile preocupari si cautari ascunse, fie neverbalizate sau discutate insuficient pana la acest moment.

Adolescentii sunt incurajati sa descopere si sa exploreze propriile trairi, ganduri, experiente pe care, mai apoi, vor ajunge sa le transpuna pe hartie, in formele caracteristice fiecarui tip de scriitura in parte. Astfel, vor putea descoperi care sunt diferentele si asemanarile intre cele trei tipuri de scriere.

La finalul fiecarei sesiuni de lucru, participantii vor avea un rezultat concret al cercetarii, fiecare cursant semnand in calitate de autor 3 texte dramatice (monoloage), un sinopsis si primele secvente dintr-un scenariu de film de fictiune (scurtmetraj, maxim 5 minute) si trei povestiri.

Toate textele realizate in cadrul atelierelor vor fi publicate de catre editura online Liternet.ro, partener de traditie al proiectului, putand fi accesate de publicul larg.

Rezultatele atelierelor Catre mine vor fi, mai apoi, valorificate si in cadrul unui atelier de actorie coordonat de regizoarea de film Iulia Rugina, care va semna regia unui spectacol ce va marca evenimentul de inchidere a proiectului – spectacol in interpretarea participantilor, creat pe baza textelor scrise de ei.

Astfel, adolescentii-autori, deveniti deopotriva spectatori si creatori, vor putea percepe si din alta perspectiva nuantele, mesajele, constructia frazelor, intentiile replicilor, gandurile ascunse ale personajelor.

Reprezentatiile spectacolului vor fi gazduite de Colegiul National „Gheorghe Lazar”, partener al proiectului.

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook.

fb-share-icon0

Lasa un comentariu