Codul vestimentar al activitatilor profesionale

In general, moda si vestimentatia sunt acceptate ca forme ale limbajului nonverbal, nu implica cuvinte scrise sau vorbite.

Imbracamintea, in masura in care este rezultatul unei alegeri personale, oglindeste personalitatea individului. Un fel de extensie a eului si, in acest context, comunica informatii despre acesta.

Ele pot afecta chiar comportamentul nostru general sau al celor din jur.

Imbracamintea se poate folosi pentru a crea un rol. Aceasta poate marca statutul social real sau pretins.

In lumea modei, exista 4 variante de tinute impuse de Codul vestimentar al activitatilor profesionale:

  • Tinuta business, formala si conservatoare – specifica corporatiilor, bancilor, avocatilor, asigurarilor, vanzarilor, consultantei. Aici se accepta doar costumul din materiale cu „tinuta“, atat pentru femei cat si pentru barbati.
  • Tinuta business-casual, sau business-smart – menita „sa comunice“, este specifica marketingului, educatiei, medicinei, resurselor umane, imobiliarelor. Accepta costume si rochii practice, relaxante, semi-traditionale din tricot si tesaturi mai moi si imprimeuri odihnitoare. Este ideala si pentru momentele in care te intalnesti intamplator cu un client sau partener de afaceri si vrei sa pari imbracat business dar nu protocolar.
  • Tinuta business inovatoare, artistica – specifica publicitatii, relatiilor publice, industriei de moda, show-biz-ului, proprietarilor de magazine de lux. Este asemanatoare cu tinuta business in ceea ce priveste materialele si formele, permitand, insa, inovatii, in materie de cromatica si de taieturi.
  • Tinuta casual – specifica organizatiilor cu o conducere flexibila (care nu-si controleaza angajatii) si joburilor in care angajatii nu au contact direct cu clientii sau sunt vazuti mai rar (exprima confortul si amprenta personala). Pentru casual, sunt emblematice jeans-ul si tricoul, dar poate cuprinde o vestimentatie foarte variata, acceptand chiar bijuteriile la barbati si pantalonul scurt la femei. Tot la ea se apeleaza pentru a exprima cel mai usor, nonverbal, interesul sexual si disponibilitatea.

Ca regula generala, tinuta conservatoare si protocolara in stil occidental nu ridica probleme nicaieri in lume.

Tinuta de afaceri standard este practic obligatorie in mediile de afaceri din Europa Occidentala si S.U.A.

Daca v-a placut acest articol, alaturati-va, cu un Like, comunitatii de cititori de pe pagina noastra de Facebook. 

fb-share-icon0